Veelgestelde vragen
Vragen over de App
Om te laten zien hoe de app 'MijnEnergiebundel' werkt, hebben we een rondleiding gemaakt. Deze rondleiding kun je bekijken op je telefoon. Als je inlogt in de app kom je, als je linksboven op de drie horizontale streepjes klikt, in het menu. Klik dan op 'rondleiding'. Met de pijltjes die naar links en naar rechts wijzen kun je de rondleiding volgen. Met het kruisje linksonder kun je de rondleiding op elk moment weer stoppen.
Maar bekijk ook nog even deze video waarin we alles vertellen over deze handige app!
Stuur een bericht via het contactformulier en geef aan wat er niet werkt en of je Android of iOS gebruiker bent. Als je hierbij jouw gebruikersnaam (e-mailadres), telefoonnummer en adres doorgeeft kunnen wij je sneller helpen.
Ga naar www.mijnenergiebundel.nl klik op LOGIN. Dan kom je in een inlogscherm. Klik hier op ‘wachtwoord vergeten’ Je ontvangt van ons een e-mail met een reset link voor je wachtwoord. Maak via de link een nieuw wachtwoord aan en log daarna in met jouw e-mailadres en het nieuwe wachtwoord.
Neem contact met ons op via het contactformulier en vermeld daarbij je naam, straat, huisnummer en e-mailadres dat je wilt gebruiken. Wij passen dit voor je aan en sturen je een e-mail met link om jouw wachtwoord aan te maken en in te loggen.
Op dit moment kunnen alleen woningcorporaties een abonnement afsluiten voor het gebruik van de app ‘MijnEnergiebundel’. Woon je in een huis van een woningcorporatie met zonnepanelen en een warmtepomp? Vraag dan aan de woningcorporatie of zij ook gebruik willen maken van onze app. Met onze app houd je in de gaten of de installaties goed werken en of je ook energie zou kunnen besparen. Dus alleen via een woningcorporatie kun je onze app gebruiken. Je kunt dus niet zelf voor je eigen huis een abonnement afsluiten.
Over Energiebundels
In MijnEnergiebundel werken we met energiebundels voor een heel jaar.
Met het berekenen van de maand- en dag bundel houden we rekening met de seizoenen. Daarom heb je in april bijvoorbeeld een andere bundel dan in mei, en zeker een heel andere bundel dan in de wintermaand januari. In de winter verwachten we namelijk dat je meer elektriciteit en warmte nodig hebt, omdat er minder lichturen per dag zijn en de buitentemperatuur lager is.
Zo kan jij het hele jaar per dag en maand bepalen of de doelstelling voor jouw woning gehaald worden.
Bij het gebouwgebonden gebruik in de app kan je bekijken wat de installaties in jouw woning voor verwarmen, ventileren en warm water verbruiken.
Ook kan je hier zien of dit verbruik binnen de bundel blijft die hiervoor is afgesproken. In de winter gebruik je meer energie om de woning te verwarmen. Daarom heb je in de winter een hogere gebouwgebonden bundel dan in de zomer.
Bij huishoudelijk gebruik in de app kan je vergelijken of je meer of minder elektriciteit verbruikt dan er beschikbaar is voor huishoudelijke gebruik.
De hoeveelheid energie die hiervoor berekend en beschikbaar gesteld is, is jouw huishoudelijke bundel. Huishoudelijk gebruik is het elektriciteitsverbruik voor zaken als wassen, drogen, koken (bij inductie/elektrisch), vriezen, stofzuigen, apparaten opladen, TV-kijken, etc. Het huishoudelijk gebruik wordt berekend met behulp van de slimme meter standen (teruglevering en netgebruik) en het gebouwgebonden verbruik.
In de app MijnEnergiebundel kun je je verbruik en zonopwek per uur zien.
Daarin zit een vertraging, omdat het een berekende waarde is.
Gemiddeld bedraagt deze vertraging 2 uur, soms meer.
In je scherm zie je groen-gele balkjes waarin jouw energieverbruik en de zonopwek weergegeven worden.
Na 11 uur kun je bijvoorbeeld zien bij '9' wat jouw zonopwek was tussen 09:00 en 10:00 uur.
Zie de voorbeelden hieronder.
Tussen 08.00 en 09:00 uur (8) is de zonopwek 0,4 kWh en tussen 09:00 en 10:00 uur (9) is de zonopwek 1 kWh.
Wat is een energiebundel?
Vergelijk een energiebundel met een internetbundel: een bundel bepaalt hoeveel je per maand of per jaar kunt gebruiken.
Een energiebundel bepaalt hoeveel energie je per maand kunt gebruiken. Als je bij je internetaanbieder binnen je bundel blijft, krijg je geen geld terug.
Bij je energiebundel is dat anders. Blijf je steeds binnen je bundel? Dan is de kans groot dat je aan het eind van het jaar geld terugkrijgt van je energieleverancier.
Berekening van de energiebundel
De energiebundels voor jouw woning worden met de volgende 4 gegevens berekend:
1 Hoe goed jouw huis geïsoleerd is.
2 Hoeveel warmte of energie jouw warmtepomp of zonnepanelen opwekken.
3 Het gemiddelde aantal mensen dat in een huis woont: In Nederland zijn dat 2,5 personen in een huis.
4 De gemiddelde temperatuur van een woning. In Nederland is dat 20⁰C.
Het maakt dus niet uit of je met 2 of met 6 personen in hetzelfde huis woont. Elk huis krijgt dezelfde bundel.Hoeveel energie je verbruikt bepaal je zelf. Ook met een klein gezin kun je buiten de bundel gaan. En met een groot gezin kun je binnen de bundel blijven. Zuinig omgaan met energie helpt om binnen je bundel te blijven.
Meer energie nodig?
Als je meer energie nodig hebt dan er in de bundel zit, dan mag je natuurlijk altijd meer energie gebruiken. De energie gaat niet op. Maar gebruik je meer energie dan de woning kan opwekken? Dan moet je voor de extra gebruikte energie betalen aan de energieleverancier.
Minder energie nodig?
Gebruik je minder dan je energiebundel? En wekken de zonnepanelen evenveel of meer energie op dan de ‘zonopwek-bundel’? Dan krijg je aan het eind van het jaar geld terug van je energieleverancier.
Welke energiebundels zijn er?
1 De zonopwek-bundel: Hoeveel energie de zonnepanelen naar verwachting gaan opwekken.
2 De gebouwgebonden bundel: Hoeveel energie er beschikbaar is voor het verwarmen van jouw woning en het verwarmen van water.
3 De huishoudelijke bundel: Hoeveel energie er beschikbaar is voor huishoudelijke apparaten. Bijvoorbeeld de stofzuiger, een telefoonoplader, de televisie of een droger.
Een warmtepomp haalt warmte uit de lucht, bodem of grondwater. In een warmtepomp zit een buis met een speciale vloeistof. Deze neemt de warmte uit de lucht, bodem of grondwater op en geeft deze warmte weer af via een warmtewisselaar. Op deze manier krijg je warmte voor je verwarming en voor warm water in huis.
Deze drie woorden worden vaak door elkaar gebruikt. Hier leggen we uit hoe het zit.
Zonnepanelen liggen op het dak. De zon schijnt op de zonnepalen, een omvormer maakt er stroom van die je in huis kunt gebruiken of kunt terugleveren aan het bedrijf waar jij ook stroom van krijgt.
Het hele systeem van zon tot stroom noemen we het zonopweksysteem of de PV installatie. De letters PV komen van het Engelse woord Photo Voltaic en dat betekent: elektriciteit uit licht. Het zonopweksysteem of de PV installatie is dus precies hetzelfde.
Al in 1839 werd er ontdekt dat het mogelijk is om elektriciteit op te wekken uit zonlicht. Daarvoor gebruikten ze de stof silicium. De zon kan namelijk elektronen losmaken in silicium. Elk elektron heeft een kleine elektrische lading. Als elektronen zich verplaatsen, komt er energie vrij. Dat is elektriciteit.
In zonnepanelen zit ook silicium. De zonnepanelen leveren gelijkstroom, de stroom die uit ons stopcontact komt is wisselstroom.
Gelijkstroom en wisselstroom zijn twee ‘soorten’ elektriciteit die naast elkaar gebruikt worden. Ze zijn ongeveer gelijktijdig ontdekt aan het begin van de 19e eeuw. Er was toen een hevige strijd over welke stroomsoort er gebruikt zou worden in woonhuizen.
Uiteindelijk won de wisselstroom. Om die reden gebruiken we nu een omvormer. De omvormer zet de gelijkstroom van de zonnepanelen om in de wisselstroom van het elektriciteitsnet.
De kilowattuurmeter meet hoeveel elektriciteit er in jouw woning wordt gebruikt. Deze meter is geplaatst in de meterkast.
Elektriciteit wordt gemeten in kilowatt per uur.
De afkorting voor kilowattuur is kWh. ‘kW’ staat voor kilowatt en de ‘h’ in de afkorting staat voor het Engelse woord ‘hour’, wat ‘uur’ betekent in het Nederlands.
1 kWh is 1.000 Watt, een uur lang.
Op vrijwel elk elektrisch apparaat staat vermeld hoeveel Watt het verbruikt.
Je hebt bijvoorbeeld stofzuigers van 1000 Watt en stofzuigers van 2000 Watt
Als je 1 uur lang stofzuigt met een stofzuiger van 1000 Watt heb je 1 kWh verbruikt.
Als je 1 uur lang stofzuigt met een stofzuiger van 2000 Watt heb je 2 kWh verbruikt.
Dus let goed op dat je energiezuinige apparaten koopt!
Energie Prestatie Vergoeding (EPV)
E, P, V… Die term was ook al veel in het nieuws en heb je vast wel eens voorbij horen komen. Maar wat is dat nou eigenlijk?
EPV staat voor Energie Prestatie Vergoeding. Dit is een vergoeding die sommige huurders aan de woningcorporatie betalen voor een zeer energiezuinige en comfortabele woning. Door slimme installaties wordt het energieverbruik veel efficiënter en de woning een stuk comfortabeler. Als jij in zo’n woning ook nog eens slim met je energie omgaat, krijg je daar een flink lagere energierekening voor terug.
Om die (flink lagere) energierekening maandelijks te ontvangen, heb je een contract nodig met een energieleverancier. OOK als je aan de woningcorporatie EPV betaald. Je betaalt aan de energieleverancier namelijk voor vastrecht, netwerkkosten en transportkosten, plus jouw maandelijkse voorschotbedrag. Sluit, om boetes te voorkomen, dus altijd een contract met een energieleverancier af.
Let bij het kiezen van een leverancier altijd op de vergoeding die je krijgt voor teruglevering!
Mutatie & EPV rapportages
De EPV jaarrapportage krijg je in de eerste helft van het opvolgende kalenderjaar. De uiterlijke verzenddatum is 30 juni van het volgende kalenderjaar.
Bij vertrek uit de woning waarvan wij de prestaties bewaken, heb je een mutatierapportage van ons ontvangen. Hierin vind je informatie over de garantieafspraken en energieprestaties van jouw woning.
Na afloop van het kalenderjaar ontvang je de EPV jaarrapportage over de periode dat je in het huis woont. Uiteraard kun je altijd de status van jouw woning bekijken in de app.
Stel je vraag of maak een afspraak voor ons online energiespraakuur via het contactformulier.
Bellen mag ook op 085 130 32 66 (maandag t/m vrijdag 09:00-17:00 uur).
Energierekening en energieleverancier
In een woning met een traditionele energiehuishouding, zijn vooral de prijzen voor gas en elektriciteit belangrijk. Deze prijzen hebben in deze situatie de meeste invloed op de hoogte van de maandelijkse rekening.
In een NOM, BENG of andere verduurzaamde woning met zonnepanelen is vooral het teruglevertarief van belang. Dat is de prijs die de leverancier aan jou betaalt voor elke terug-geleverde kWh elektriciteit. Dit tarief verschilt per leverancier. In 2019 liepen de prijzen uiteen van € 0,04 tot € 0,11.
Kijk goed welke energieleverancier past bij jouw situatie en vergelijk teruglevertarieven. Op internet vind je een actueel overzicht van de terugleververgoedingen. Bijvoorbeeld via: https://www.independer.nl/energie/info/zonnepanelen/terugleververgoeding.aspx of via: https://www.energieleveranciers.nl/zonnepanelen/terugleververgoeding-zonnepanelen
Bij een NOM woning is de doelstelling dat over een heel jaar net zoveel elektriciteit duurzaam wordt opgewekt als gebruikt. Hierbij wordt uitgegaan van gemiddelde weersomstandigheden en een gemiddeld gebruik van de woning. Om de NOM status te behalen wordt de woning uitgerust met slimme installaties, zoals zonnepanelen, een warmtepomp en ventilatie.
In de winter is er minder zonopwek door kortere dagen en minder zon. Daarnaast is het elektriciteitsverbruik hoger doordat het huis verwarmd moet worden. Daarom is in de winter de energierekening niet nul. Dit wordt gecompenseerd met de zonopwek in de zomer. Dan wordt er gemiddeld meer energie opgewekt dan verbruikt.
Energiebesparen
Je kan het snelst energie en geld besparen door korter te douchen: warm water is de grootste energieslurper in de woning.
Gemiddeld douchen we 8,5 min. Als je dit, bijvoorbeeld met een douchecoach, terugbrengt naar 5 minuten of minder, levert dat een grote besparing op jaarbasis op. Pas je daarnaast ook nog een waterbesparende douchekop en doorstroombegrenzers toe, dan maak je helemaal grote bespaarsprongen.
Check de tipkalender in jouw app voor meer makkelijke bespaartips.
De monitoring werkt niet via jouw router of modem. Je kan dus gerust jouw wifi uitschakelen, zonder dat dit invloed heeft op het bewaken van de energieprestaties van jouw woning.
Ja, installaties in jouw woning voor verwarming en ventilatie werken niet meer als je de hoofdschakelaar omzet. Ook werkt de zonnepanelen installatie dan niet, en loop je dus zonopwek mis. Laat de hoofdschakelaar dus altijd aanstaan.
Als je energie wilt besparen wanneer je lang van huis bent, zoals tijdens een vakantie, kan je wel:
- De koelkast/ vriezer leeghalen, uitschakelen en ontdooien. Laat de deur op een kier staan
- Het ventilatiesysteem op de vakantiemodus of laagste stand zetten
- De thermostaat omlaag draaien (doe dit in geval van een warmtepompinstallatie alleen wanneer je langer dan een week weggaat)
- Alle stekkers en adapters uit het stopcontact halen
Onze meter die de zonopwek meet is zeer nauwkeurig. Soms kan het zijn dat de omvormer eerder in is geschakeld dan onze monitoring, dan zie je wel een verschil van een bepaald aantal kWh.
Er kunnen ook kleine verschillen ontstaan als alles tegelijk wordt ingeschakeld. Dat is niet verontrustend. Het verschil tussen werkelijke opwek en gemeten opwek is kleiner dan 1%. Twijfel je hierover, neem dan contact op via het contactformulier
Online Energiespreekuur
Tijdens het online energiespreekuur kan je - op afspraak - inbellen met één van onze consulenten. De consulent ondersteunt jou met het aflezen van de app, en vragen over energie in de woning en energie besparen.
Het energiespreekuur vindt eens in de twee weken plaats op donderdagochtend. Neem contact met ons op via het contactformulier en vermeld daarbij:
- Onderwerp: energiespreekuur
- je naam, straat, huisnummer, telefoonnummer & e-mailadres.
We sturen een mail met de afspraakbevestiging
Overig
Stel je vraag of maak een afspraak voor ons online energiespreekuur via het contactformulier. Bellen mag ook op 085 130 32 66 (maandag t/m vrijdag 09:00-17:00 uur)
Dit is meestal niet nodig. Houd wel jouw omvormer stofvrij!
Zonnepanelen gaan zo’n 25 jaar mee. Naarmate ze ouder worden, neemt de opbrengst iets af (ongeveer 13 procent in die 25 jaar). Om in de tussentijd in de gaten te houden of de panelen voldoende presteren, heeft de woningcorporatie samen met Watch-E zonopwek monitoring geïnstalleerd. Als de stroomopbrengst met meer dan 10 procent afneemt, is actie aan te raden. De woningcorporatie houdt dit in de gaten. Jij kan het zelf natuurlijk ook checken met jouw app.
Als zonnepanelen onder een hoek van meer dan 20 graden liggen, spoelt de regen ze vanzelf schoon. Schoonmaken is dan in principe niet nodig, tenzij er hardnekkige vlekken op komen, bijvoorbeeld door vogelpoep of hevige algengroei. Dan is een regenbui niet voldoende en kun je beter wel schoonmaken. Bij panelen die (bijna) plat liggen, is het ook aan te raden om ze minstens eens per jaar schoon te (laten) maken. Meer informatie hierover vind je op: https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/zonnepanelen/zonnepanelen-onderhouden-vervangen-of-wegdoen/
Duurzame energie is afkomstig van de zon, wind, water en aardwarmte. Omdat ze geen CO2 uitstoten noemen we ze duurzaam.
Kooldioxide is een zuur kleurloos gas. Kooldioxide moleculen bestaan uit 1 koolstofatoom (C) en 2 zuurstof (O) atomen: CO2
De kooldioxide die in de lucht hangt houdt de warmte vast die de zon aan de aarde geeft. Het werkt als een soort deken. Hoe meer kooldioxide in de lucht komt hoe warmer het wordt op de aarde. Doordat we veel kooldioxide zijn gaan uitstoten is de aarde dus meer gaan opwarmen en dat zorgt voor klimaatverandering.
Daarom proberen alle landen op de wereld nu minder CO2 uit te stoten. Dat kan bijvoorbeeld door duurzame energie te gebruiken.